Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014

Χριστουγεννιάτικο γράμμα στα παιδιά


Παιδιά του Νίκου Σπιτάλα, παιδιά των διαζυγίων, νιώθω την ανάγκη να σας γράψω. Δεν έχει σημασία ποιος είμαι, είμαι ένας άνθρωπος που εκτιμά τον πατέρα σας για την αγάπη που έχει προσφέρει σε άλλους ανθρώπους. Εσείς φυσικά δεν το βλέπετε έτσι. Εσείς βλέπετε έναν πατέρα κακό που κάνει κακό, που στενοχωρεί τη μητέρα σας. Δεν είστε οι μόνοι. Ολόκληρη σχεδόν η γενιά μας, με εξαίρεση λίγους ανθρώπους κάπως έτσι βιώνει την πατρότητα. Ως κάτι ελλιπές. Κι εγώ έτσι ήμουν, άργησα πάρα πολύ να εκτιμήσω την αγάπη του πατέρα μου και την ουσιαστική του προσφορά στη ζωή μου και έγινε μέσα από διαδικασίες πολύ κοπιαστικές και επώδυνες. Είστε άντρες και έχετε τον πατέρα σας μέσα σας. Θα νιώθετε μια ζωή μισοί και ανολοκλήρωτοι αν δεν γνωρίζετε ποιος είναι και είναι κρίμα γιατί είναι ένας πολύ καλός άνθρωπος. Και για αυτό θα προσπαθήσω να σας πείσω χωρίς να γνωρίζω τη μητέρα σας και το τι έχει συμβεί στη σχέση τους γιατί δεν έχει σημασία. Και οι καλύτεροι άνθρωποι μπορούν να δηλητηριάσουν τις σχέσεις τους και όσους αγαπούν και αυτό συνήθως είναι αμφίδρομο. Έχει συμβεί σε όλους και συμβαίνει, αυτό, όμως που ξεχωρίζει τον πατέρα σας είναι ότι βοήθησε και βοηθάει καθημερινά ανθρώπους που πονούν να υπομείνουν τον πόνο και μάλιστα ανθρώπους που τον έχουν πονέσει πολύ και τον ίδιο. Και χαμογελάει και δεν χάνει το θάρρος του. Και θα σας εξηγήσω αμέσως γιατί. Το ακόλουθο περιστατικό θα έπρεπε να σας είναι αρκετό για να τρέξετε να τον αγκαλιάσετε και να του πείτε πόσο περήφανοι είστε για εκείνον. Αλλά ζούμε σε μια κοινωνία τόσο σάπια, που έχει διαστρεβλώσει κάθε αξία, είμαστε όλοι παραπλανημένοι, τα χρήματα ήταν ο μοναδικός βασιλιάς, η ανηθικότητα σε κάθε επίπεδο κυριαρχούσε και κυρίως η ζηλοφθονία. Ο Έλληνας δεν χαίρεται ποτέ αληθινά με τη χαρά του διπλανού του κι αυτό είναι που μας έφερε ως εδώ. Η κοινωνία βασίστηκε σε ψεύτικους γάμους, όπου όλοι χόρευαν και την άλλη μέρα αναλυτικώς σχολίαζαν τη νύφη στέλνοντας τόση κακή ενέργεια που αμφιβάλλω αν το ζευγάρι θα μπορούσε να κάνει μήνα του μέλιτος με την ησυχία του. Μάθαμε να είμαστε κουτσομπόληδες, φτηνοί και για αυτό να περηφανευόμαστε. Να μην βλέπουμε την ομορφιά, να επιλέγουμε να δούμε μόνο το άσχημο. Έχω παρεκκλίνει λίγο και επιστρέψω αμέσως στο θέμα μου. Γιατί ο πατέρας σας είναι ένας σπάνιος άνθρωπος. Διαβάστε σας παρακαλώ το παρακάτω περιστατικό.
Ο πατέρας σας καταδικάστηκε σε 10μηνη φυλάκιση από έναν δικαστικό, ο οποίος τώρα έχει χάσει τα παιδιά του και απευθύνθηκε σε αυτόν για βοήθεια. Και ο πατέρας σας του συμπαραστέκεται, του μιλάει, τον ενθαρρύνει, του χαμογελάει. Ο δικαστικός αυτός από την άλλη αρνείται να βγει στην τηλεόραση να μιλήσει για το θέμα της αποξένωσης, να πει τη δική του αλήθεια, να εκτεθεί, όπως κάνει ο πατέρας σας σε δικαστήρια και τηλεοράσεις αλλά κανείς δεν τον ακούει για χρόνια. Θέλει μόνο να ξεφορτώσει και να μη χάσει τη βολή του, να λύσει το δικό του πρόβλημα και να εξαφανιστεί όπως έκαναν όλοι αυτοί οι πατεράδες και για αυτό κι εγώ πριν χρόνια εξαφανίστηκα κι εγώ γιατί όλοι αυτοί οι άνθρωποι μου φάνηκαν γραφικοί και ήταν. Ήθελαν μόνο να φανούν εκείνοι θύματα και να τα βάζουν με τις γυναίκες.
Εδώ θα σας αποκαλύψω ότι είμαι γυναίκα και μητέρα. Δεν ξέρω, θα σας ξαναπώ, τι άνθρωπος είναι η μητέρα σας, τι λάθη έχει κάνει. Σίγουρα θα έχει κάνει λάθη, όπως όλοι οι άνθρωποι, όπως και ο πατέρας σας θα έκανε κι αυτός τα λάθη του κι αυτό πληρώνει αλλά δυσανάλογα ίσως. Αυτό που τον διαχωρίζει από τους υπόλοιπους χωρισμένους είναι ότι δεν είναι ανθρωπάκι. Θέλει να φτιάξει έναν καλύτερο κόσμο. Αν διαβάζατε τις επιστολές που του στέλνουν θα ανατριχιάζατε. Τα διαζύγια είναι άτιμο πράγμα. Χωρίζουν μανάδες από τα παιδιά, άντρες από τις γυναίκες τους, γιαγιάδες από τα εγγόνια τους. Κυρίως πατεράδες από τους γιους τους. Και οι σχέσεις γίνονται δυσλειτουργικές, γιατί οι γιοι δεν έχουν πρότυπο άντρα.
Όσα λάθη κι αν κάνουν οι γονείς, τους αξίζει να βλέπουν τα παιδιά τους. Είναι ανατριχιαστικό να κατηγορούνται πατεράδες που αγαπάνε τα παιδιά τους για σεξουαλική κακοποίηση, να διασύρονται και τα παιδιά τους να ζουν με τραύματα που δεν έχουν. Δεν ξέρω αυτό το μένος από πού προέρχεται, εγώ είχα την τύχη οι γονείς μου παρά τις δυσκολίες της ζωής να μείνουν μαζί. Αλλά έχω φίλους, παιδιά διαζυγίων χωρίς πατέρα και βλέπω αυτό τι αποτέλεσμα έχει στη στάση τους απέναντι στις γυναίκες, στην οικογένεια και στη ζωή γενικώς.
Παιδιά του Νίκου Σπιτάλα, δώστε μια ευκαιρία στον πατέρα σας. Διαβάστε τα βιβλία του, αν μη τι άλλο ακούστε τον. Αν μη τι άλλο είναι άνθρωπος και δικαιούται να σας απολογηθεί. Το λάθος του, που ίσως νιώθετε ότι σας ταλαιπωρεί είναι ότι θέλησε να απαλλάξει τη χώρα από ένα καρκίνωμα αλλά ήταν μόνος κι αυτό το καρκίνωμα εξαπλώθηκε στη ζωή του. Λίγοι άνθρωποι έκαναν σωστά τη δουλειά τους, λίγοι δημόσιοι υπάλληλοι, λίγοι δικαστικοί, λίγοι ειδικοί ψυχικής υγείας. Οι περισσότεροι κυνηγούσαν το χρήμα και ήταν υποκριτές, ζηλόφθονοι και ηθικά άρρωστοι. Στη χώρα μας δεν υπήρχε ηθική και για αυτό κατέρρευσε. Η ηθική φυσικά του καθενός είναι κάτι σχετικό, αλλά ως χώρα οι αξίες που λατρεύτηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν ο υλισμός, τα γυαλιστερά γραφεία, το σεξ χωρίς αγάπη.
Αποξενωμένα παιδιά, μιλήστε με τους γονείς σας, ρωτήστε τους. Δώστε τους μια ευκαιρία, μην βυθίζεστε άλλο στη σιωπή. Η σιωπή είναι το δικό σας καρκίνωμα και αυτό θα αποβεί τελικά ο θάνατος της δικής σας ηθικής και κυρίως της ευτυχίας σας.
Κατερίνα Τζωρτζακάκη, ψυχολόγος-συγγραφέας

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

ΔΙΑΒΟΎΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΌΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΎ ΔΙΚΑΊΟΥ

Το υπουργείο δικαιοσύνης, καλεί όσους επιθυμούν να συμμετάσχουν στη δημόσια διαβούλευση όσον αφορά το οικογενειακό δίκαιο:
Παραπέμπουν και πάλι, μετά τις εκλογές, όπως αναφέρουν το πρώτο εξάμηνο του 2015 !!!.
Μελετούν, λένε την από κοινού επιμέλεια και τον οικογενειακό δικαστή, δηλαδή πράγματα που έχουμε θέσει από 15ετίας ακόμα και στο καταστατικό μας (ΣΥΓΑΠΑ www.sos-sygapa.eu).
Επειδή όμως γνωρίζουμε πως οι έλληνες πολιτικοί λειτουργούν με δόλο, παραπλανητικά και υποσχετικά, προεκλογικά, αμφισβητούμε ακόμα και αυτά τα ελάχιστα που δηλώνουν ως 'δέσμευση'.
Να τι γράφονται στην ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης:
http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?p=5978&cpage=1#comment-5842
Το σχόλιο του Ιδρυτού του κινήματος:
Για να θεωρηθεί επιτυχημένη η προσπάθεια, θα πρέπει να ερωτηθούν φορείς όπως ο ΣΥΓΑΠΑ (www.sos-sygapa.eu) ο οποίος και έφερε το θέμα προ 15ετίας, στην Ελλάδα. Η εμπειρία του, επιστημονική, νομική, κοινωνική και από τις 35.000 περιπτώσεις που έχει μελετήσει αλλά και από τον διεθνή συντονισμό που διενεργεί με διεθνή συνέδρια και περιπτωσιολογία, αποδεικνύει οτι στόχος θα πρέπει να είναι η καταπολέμιση του Συνδρόμου της Γονικής Αλλοτρίωσης-Αποξένωσης (PAS-Parental Alienation Syndrome), όπως έχει μελετήσει από το 1970 ο Gardner αλλά και άλλοι ψυχίατροι/νομικοί από όλο το κόσμο.
Πρακτικά:
Α) Θα πρέπει, συγχρόνως, να πραγματοποιηθούν οι παρακάτω προτάσεις διότι κάθε άλλο μέτρο θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από τα προηγούμενα.
Β) Οικογενειακοί δικαστές και δικαστήρια υπάρχουν σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο όπως και κοινωνικές υπηρεσίες, αλλά ΔΕΝ υπάρχει δυνατότητα εφαρμογής. Πως υπολογίζετε να εφαρμοστούν αφού δεν έχετε εκαιδεύσει την αστυνομία, τους δασκάλους/καθηγητές, τους δικαστές, τους δικαστικούς επιμελητές, τους ψυχολόγους, τους γονείς και άλλους εμπλεκόμενους? Πως θα πραγματοποιήσετε γονική αξιολόγηση για την επίδοση της επιμέλειας στον καταλληλότερο γονέα? Πως θα εκτελούνται οι αποφάσεις? Πως θα πληρώνονται οι διατροφές και ΔΕΝ θα συνεκδικάζονται με την επικοινωνία? Με ποιόν τρόπο θα τιμωρούνται γονείς και δικηγόροι που απευθύνουν ψευδείς κατηγορίες ή/και που θα παρεμποδίζουν την επικοινωνία? Σε ποιόν θα μιλούν τα παιδιά (φυσικά μόνο στην αρχή και ποτέ με καθυστέρηση)? Πως θα επισπέυδονται οι δίκες/αποφάσεις δεδομένου οτι κάθε καθυστέρηση εβδομάδων προκαλεί το Σύνδρομο PAS? Γιατί δεν θέλετε να ενημερώνεστε από καλούς δικαστές που προσπαθούν με τα πενιχρά μέσα που διαθέτουν?
Γιατί δεν επιθυμείτε διάλογο με τον γράφοντα που είναι ο καθ ην αρμόδιος? Γιατί δεν διαβάζετε τα βιβλία μου και τα πρακτικά των συνεδρίων ΣΥΓΑΠΑ? Πως θα λύσετε το θέμα εάν δεν εκτελέσετε άμεσα και συγχρόνως τα παρακάτω?
Γ) 1) Ειδικές κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων, των Περιφερειών, του Κράτους για να επιλαμβάνονται του θέματος στην αρχή του διαζυγίου. 2) Να γίνεται διαμεσολάβηση ώστε να αποφευχθούν τα δικαστήρια. 3) Να ερωτάται το παιδί στην αρχή και όχι αργότερα. 4) Να υπάρχει συνεπιμέλεια (εξαφάνιση του όρου γονική μέριμνα). 5) Να μη συνεκδικάζονται επικοινωνία και διατροφή, η οποία θα πρέπει να γίνεται μία φορά και να αναπροσαρμόζεται με τον τιμάριθμο. 6) Να πληρώνονται οι διατροφές ως κοινωνική βοήθεια από το κράτος και να λαμβάνονται από τις εφορίες. 8) Να λαμβάνονται υπόψη στην εφορία όπως και να δηλώνονται τα παιδιά στους δύο γονείς. 9) Να εκπαιδεύονται οι δάσκαλοι, καθηγητές, ιατροί, ειδικοί για την ψυχολογία γονέων-παιδιών διαζυγίων. 10) Να τιμωρούνται γονείς που αποξενώνουν παιδιά και συκοφαντούν ψευδώς όπως και οι δικηγόροι που συμμετέχουν. 11) Να απαλειφθεί ο όρος γονική μέριμνα και να μπει ο όρος κατοικία. 12) Οι φυσικοί γονείς (που έχουν παιδιά εκτός γάμου) να έχουν ίδια δικαιώματα με τους άλλους.
Δ) Δεδομένου οτι οι ανιδείκευτοι δικηγόροι προσπαθούν την δικαστηριοποίηση του διαζυγίου και ΟΧΙ στην εξωδικαστική επίλυση, πως θα βάλετε στις νομικές σχολές καθώς και τη σχολή δικαστών τα ψυχολογικά αίτια της αντιδικίας και το Σύνδρομο PAS εφόσον δεν το γνωρίζετε ούτε και εσείς ΚΑΙ ΔΕΝ θέλετε να το γνωρίσετε παρόλο που έχει αναγνωρισθεί από όλο το κόσμο (δικαστήρια και DSM-ψυχολογίας)?
Δεν καταλάβατε οτι ο χώρα μας εξαφανίζεται από έλλειψη Παιδείας-Πολιτισμού και από σβήσιμο της μνήμης που προκαλεί το PASyndrome?
Τα παιδιά των διαζυγίων έχουν τρομερά προβλήματα από την έλλειψη του ενός γονέα, από τις νομικές αντιδικίες και την πλύση εγκεφάλου/συκοφαντική δυσφήμιση/προγραμματισμό ενάντια στο γονέα που δεν έχει την επιμέλεια και βλέπει το παιδί σπανίως ΟΧΙ επειδή το επιθυμεί ο ίδιος αλλά εξ αιτίας των δικαστικών αποφάσεων και της κακής εκτέλεσής τους.
Τα έχουμε ξανα-ακούσει όπως βλέπετε και εδώ:
http://goneikisothta.blogspot.gr/2014/11/2008-2011.html
Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΝΕΟΙ ΝΟΜΟΙ ΣΤΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΑΛΛΑ ΣΤΑ ΑΛΛΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ.
Δρ Νίκος Σπιτάλας, καθηγητής, Πρόεδρος ΣΥΓΑΠΑ http://spitalas.blogspot.com

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

Γάμος: Συντήρηση ή αντίσταση;

Ενας παρηκμασμένος θεσμός ή ένα κοινωνικό συμβόλαιο που μεταμορφώνεται;

Γάμος: Συντήρηση ή αντίσταση;



Σθεναρή αντίσταση σε ένα συναισθηματικά, ηθικά και νομικά χαοτικό σύμπαν ή ένας βαθιά συντηρητικός θεσμός που ατροφεί; Οποια και να είναι η αλήθεια, ο γάμος του 21ου αιώνα συμπορεύεται εν αγαστή συμπνοία με τις αντιφάσεις του. Πρωτίστως παραμένει ένα φρούριο στο οποίο όποιος βρίσκεται απέξω θέλει να εισβάλει και όποιος είναι μέσα θέλει να βγει (συνήθως αφήνοντας πολεμικές ιαχές).

Στις ΗΠΑ, την ίδια στιγμή που το 39% των Αμερικανών τον θεωρεί έναν παρηκμασμένο θεσμό (σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center το 2010) και που οι millennials (οι γεννημένοι από τα μέσα της δεκαετίας του '80 ως το 2000) τον αντιμετωπίζουν λίγο-πολύ ως ένα «οικιακό γκουλάγκ» («Δεν μπορείς να φύγεις από το σπίτι χωρίς να πεις πού πηγαίνεις. Δεν μπορείς να φύγεις χωρίς να πεις τι ώρα θα γυρίσεις. Δεν μπορείς να αφήσεις την πόρτα του μπάνιου ανοιχτή - είναι προσβλητικό. Δεν μπορείς να αφήσεις την πόρτα του μπάνιου κλειστή»), η βιομηχανία του γάμου θάλλει, ξεπερνώντας αισίως τα 40 δισ. δολάρια και μόλις ένα πενιχρό 5% (από το 44% των Αμερικανών κάτω των 30 που τον απαξιώνουν στην προαναφερθείσα έρευνα) δεν θέλει να παντρευτεί.

Και ενώ οι Αμερικανοί έχουν τον υψηλότερο δείκτη διαζυγίων στον δυτικό κόσμο (το 60% των ανδρών και σχεδόν οι μισές γυναίκες έχουν ερωτικές επαφές εκτός γάμου), μόλις τον περασμένο Ιούλιο το αμερικανικό ψηφιακό κανάλι FYI τροφοδότησε εκ νέου την «insula Utopia» του δυτικοτραφούς γάμου με το ριάλιτι «Married at First Sight» («Παντρεμένοι με την πρώτη ματιά»). Πρόκειται για ένα extreme κοινωνικό πείραμα, την επίβλεψη του οποίου ανέλαβαν ένας καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, ένας ψυχολόγος, ένας σεξολόγος και ένας πνευματιστής. Οι υποψήφιοι συμπληρώνουν εκτενή ερωτηματολόγια, υποβάλλονται σε εξονυχιστικές ψυχολογικές αξιολογήσεις και τεστ προσωπικότητας, παρακολουθούν συνεδρίες σεξολογίας κ.ο.κ.  Στη συνέχεια οι ειδικοί επαφίενται στους αλγόριθμους για να καταλήξουν σε έξι «επιστημονικώς συμβατά» ζευγάρια. Ο ένας θα συναντήσει τον άλλον τη στιγμή του γάμου τους. Τότε είναι που θα ακούσει για πρώτη φορά τη χροιά της φωνής του και το όνομά του. Γλιτώνουν έτσι κάμποσα χρόνια ανεδαφικών προσδοκιών (και το κόστος των pre-wedding δώρων).   

Οταν παντρεύτηκε ο Χίτλερ

Στην Ελλάδα της κρίσης και των βίαιων κοινωνικών ανατροπών, με τα ζευγάρια να μένουν μαζί όχι για να μοιραστούν ζωές, αλλά χαράτσια, με τον θρησκευτικό γάμο να καταποντίζεται σταθερά (το 2012 οι πολιτικοί γάμοι υπερέβησαν για πρώτη φορά πανελλαδικά τους θρησκευτικούς κατά 3,6%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ), με τις νέες μορφές οικογένειας να κερδίζουν ταχύτατα έδαφος και τις γυναίκες να μη διστάζουν να κάνουν παιδιά εκτός γάμου (ενίοτε παραλαμβάνοντας με κούριερ ένα ψυχρό κοντέινερ υγρού αζώτου από κάποια τράπεζα σπέρματος στο Μέριλαντ) και πολλά ζευγάρια να φθάνουν μετά βίας στη «βαμβακερή» δεύτερη επέτειο, ο μέσος γάμος θυμίζει εκείνον που έλαβε χώρα στο Βερολίνο το θλιβερό ξημέρωμα της 29ης Απριλίου 1945 ανάμεσα στον Αδόλφο Χίτλερ και στην Εύα Μπράουν: μια τελική λύση πριν από το αναπόφευκτο τέλος (την επόμενη ακριβώς ημέρα 200 λίτρα βενζίνης μεταφέρονταν στον κήπο της καγκελαρίας για τους αυτόχειρες νεόνυμφους).

Δεν είναι τυχαίο ότι και στην Ελλάδα οι κοινωνιολόγοι συμφωνούν ότι ο γάμος δεν οριοθετεί πλέον την απαρχή μιας καινούργιας ζωής, αλλά ανοίγει διάπλατα την κερκόπορτα της παλιάς. Για να φθάσεις σήμερα να παντρευτείς (το 2010 η μέση ηλικία των γυναικών κατά τον πρώτο γάμο ήταν τα 32 έτη και η αντίστοιχη μέση ηλικία των ανδρών περίπου τα 40 έτη, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Κοινωνικής Πολιτικής) σημαίνει συνήθως ότι είσαι πλήρης εμπειριών, ότι έχεις ζήσει «τη ζωή σου» και απλώς ενδίδεις σε μια κοινωνική σύμβαση για την οποία σήμερα δείχνουν να κόπτονται μόνο οι κάποιας ηλικίας γονείς σου και οι υπέρμαχοι των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων. Παρ' όλα αυτά, τα τελευταία έξι χρόνια της οικονομικής κρίσης, οι εγχώριοι event planners συνεχίζουν να διοργανώνουν τριήμερους θεματικούς (δημοφιλέστεροι οι country και vintage) γάμους με «no limit παραγωγές», οι διαζευγμένοι δεν έχουν απολέσει το στίγμα της αποτυχίας (σημειωτέον ότι ένας προβληματικός γάμος φέρεται από τους ειδικoύς ως πιο επιζήμιος για την καρδιά και από το κάπνισμα), ενώ οι προσκλήσεις για πακέτα «γάμος-βάφτιση» καταφθάνουν βροχή.

Ο χρυσός αιώνας του γάμου

Στην επίμονη ερώτηση αν ο γάμος του 21ου αιώνα είναι τελικά καλύτερος ή χειρότερος, ο Ιλαϊ Τζέι Φίνκελ, καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Νορθγουέστερν του Ιλινόι, απάντησε σε φλογερό άρθρο του, τον Φεβρουάριο του 2014, στους «New York Times»: «Και τα δύο». Οπως εξηγεί ο αμερικανός ειδικός, ο οποίος καταδύθηκε επί έναν ολόκληρο χρόνο σε μια αχανή ακαδημαϊκή βιβλιογραφία, ανατέμνοντας τις ιστορικές, οικονομικές, ψυχολογικές και κοινωνικές προεκτάσεις ενός θεσμού που γνωρίζει τον εκφυλισμό και την απαξίωση (κάποιοι μιλούν για απανθρακωμένα δοκάρια), ο γάμος θα μπορούσε σήμερα να διανύσει, υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις, τον χρυσούν αιώνα του: «Ο μέσος γάμος σήμερα είναι πιο αδύναμος από τον μέσο γάμο του παρελθόντος, όσον αφορά την ικανοποίηση και τον αριθμό των διαζυγίων, όμως ο καλός γάμος σήμερα είναι πολύ δυνατότερος από ποτέ όσον αφορά την προσωπική ικανοποίηση και ευημερία». Ητοι το χάσμα ανάμεσα στον μέτριο και στον καλό γάμο είναι πιο μεγάλο από ποτέ.

Σήμερα πρέπει να κοπιάσεις πολύ περισσότερο για να χτίσεις έναν ανθεκτικό και βιώσιμο γάμο. Αν όμως τα καταφέρεις, τα οφέλη που θα αντλήσεις ξεπερνούν κατά πολύ εκείνα που αντλούσε ο έγγαμος του παρελθόντος (και δεν εννοούμε μόνο τα οφέλη για την καρδιακή υγεία ή τις λιγότερες πιθανότητες να πάθεις πνευμονία, να υποβληθείς σε χειρουργική επέμβαση ή να εμφανίσεις συγκεκριμένες μορφές καρκίνου, που ανέδειξαν πρόσφατες έρευνες). Το πιο σημαντικό είναι, επισημαίνει ο Φίνκελ, ότι σήμερα (μάλλον από το 1965 και εφεξής) διερχόμαστε την εποχή του λεγόμενου «self expressive» γάμου, όπου το γαμήλιο «μυστήριο» δεν αντιμετωπίζεται πλέον από τους μετέχοντες σε αυτό ως οικονομική εξασφάλιση, κοινωνική επιταγή ή αναπόδραστο πεπρωμένο, αλλά ως ένα «όχημα» αυτοαναζήτησης, προσωπικής εξέλιξης και πλήρωσης. Παντρεύομαι δηλαδή πλέον κάποιον όχι γιατί πρέπει να «νοικοκυρευτώ», αλλά γιατί επιλέγω να «εξελιχθώ». Είναι αυτό που λέει ο Τζακ Νίκολσον σε μια εμβρόντητη Ελεν Χαντ στην ταινία «Καλύτερα δεν γίνεται» (1997): «Υοu make me want to be a better man» (Με κάνεις να θέλω να γίνω καλύτερος).

Τι είναι, όμως, εκείνο που ανακόπτει την ορμή αυτής της οικόσιτης αυτοπλήρωσης; Σύμφωνα με τον Φίνκελ, το πρόβλημα σήμερα είναι ότι οι σύζυγοι επενδύουν όλο και λιγότερο (χρόνο, ενέργεια, δέσμευση, φαντασία) ο ένας στον άλλον. Και είναι, πράγματι, δύσκολο να «ανασκάψεις το εσώτερο δυναμικό σου» όταν ο γάμος σου αναλώνεται σε ατελείωτες «to-do lists» («να κάνει ο μικρός εξέταση Μαντού, να βγάλω φορολογική ενημερότητα, να φτιάξω τους χαλασμένους μεντεσέδες στα ντουλάπια της κουζίνας, να μην ξεχάσω τη συγκέντρωση του συλλόγου γονέων την Τετάρτη» κ.ο.κ.) γραμμένες σε φλούο χαρτάκια post it ή στον σκληρό δίσκο του εγκεφάλου σου. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, τα κακά νέα είναι ότι ο χρόνος είναι εκείνος που υφίσταται το ισχυρότερο πλήγμα. Σε σχέση π.χ. με το 1975, το 2003 οι Αμερικανοί περνούν πολύ λιγότερο χρόνο με τους «νόμιμους συντρόφους» τους (26 από 35 ώρες οι μη έχοντες παιδιά και 9 από 13 ώρες οι γονείς). Τα καλά νέα είναι ότι η κατάσταση δεν είναι μη αναστρέψιμη. Αν επενδύσεις περισσότερο, ο γάμος σου μπορεί να ανακάμψει. Οι αμερικανοί κοινωνιολόγοι Τζέφρι Ντιου και Γουίλιαμ Μπράντφορντ Γουίλκοξ κατέδειξαν εσχάτως ότι οι σύζυγοι «που περνούν χρόνο μαζί, συζητώντας ή συμμετέχοντας σε μια δραστηριότητα, έχουν τρεισήμισι φορές περισσότερες πιθανότητες να είναι ευτυχισμένοι στον γάμο τους».


Ο γάμος των ανισοτήτων

Ενα ακόμη παράδοξο του γάμου στον 21ο αιώνα είναι ότι, ενώ δίνει έμφαση στην ισοτιμία και στην ομοιότητα μεταξύ των συζύγων (εφετινή έρευνα του Ινστιτούτου Επιστήμης της Συμπεριφοράς του Πανεπιστημίου του Κολοράντο καταδεικνύει ακόμη και γονιδιακή ομοιότητα, επιλέγεις δηλαδή για σύζυγο κάποιον που σου μοιάζει γενετικά), εξελίσσεται σε πλατφόρμα ενός παλιρροϊκού κύματος ανισοτήτων. Οι ειδικοί εστιάζουν όλο και περισσότερο την προσοχή τους στο ότι η οικονομική αστάθεια καταβαραθρώνει τη γαμηλιότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ, π.χ. στις ΗΠΑ, ο δείκτης διαζυγίων ήταν ο ίδιος για πλούσιους και φτωχούς τη δεκαετία του '60 και του '70, από το 1980 και μετά η ψαλίδα ανοίγει εντυπωσιακά όσον αφορά την ποιότητα και βιωσιμότητα του γάμου (εξ ου και μεταξύ 1990 και 1994 ο δείκτης διαζυγίων είναι 46% για τους λιγότερο προνομιούχους αποφοίτους λυκείου και μόλις 16% για τους έχοντες πανεπιστημιακή εκπαίδευση, που έχουν κατά κανόνα περισσότερους μηχανισμούς επίλυσης των διαφορών μεταξύ τους και, βέβαια, περισσότερα χρήματα για να φωνάξουν το βράδυ μια μπεϊμπισίτερ).

Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2014

Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ για το κίνημα των διαζευγμένων

Μάνα είναι... και οι δύο
Η Κατερίνα είναι τεσσάρων ετών, η Έφη, ο Δημήτρης και ο Γιώργος δέκα μηνών. Με τέσσερα παιδιά, οι οικογενειακές υποχρεώσεις του Θοδωρή και της...
Ελλάδα • 25/06/2009 • 
Να ψηφιστεί άμεσα από τη Βουλή η τροποποίηση για τη συνεπιμέλεια ζητεί ο πρόεδρος του ΣΥΓΑΠΑ, κ. Νίκος Σπιτάλας. Και προσθέτει ότι η Ελλάδα...
Ελλάδα • 16/10/2008 • 
[ ΓΝΩΜΗ ] Στη σωστή κατεύθυνση
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ που εξαγγέλθηκαν για τη συνεπιμέλεια είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό απαιτούν οι συνθήκες ζωής και αυτό πραγματοποιήθηκε...
Όλες οι Απόψεις • 07/10/2008 • 
«Δεν είμαι κατά των γυναικών. Ούτε τις θεωρώ ανίκανες να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. Οι καιροί έχουν αλλάξει όμως. H μητέρα δεν έχει τον ρόλο...
Ελλάδα • 21/08/2006 • 
H βία έχει και θηλυκό πρόσωπο
«Με χτύπησε με το γόνατό της στο στήθος επειδή μίλησα με μια άλλη γυναίκα, αν και το μόνο που ήθελα ήταν οδηγίες για μία οδό. Οδηγούσα και είχαμε...
Ελλάδα • 26/04/2006 • 
«Δεν βλέπω τα παιδιά λόγω αργίας»
«Εδώ και ενάμιση χρόνο δεν μπορώ να επικοινωνήσω με τα παιδιά μου. Οφείλω να τα βλέπω μαζί με κοινωνικό λειτουργό, αλλά το Σάββατο που έχει...
Ελλάδα • 18/04/2006 • 
Διεκδικούν το δικαίωμα του πατέρα
Χώρισε το 2000 με συναινετικό διαζύγιο: Δεν ήθελε - όπως λέει σήμερα - να «παγιδεύσει» την οικογένειά του σε ψυχοφθόρες και χρονοβόρες δικαστικές...
Ελλάδα • 15/12/2005 • 
ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΜΑΤΙΕΣ Ο πατέρας
O λόγος στους αναγνώστες. Ο Γ. Μουμουζιάς, αντιπρόεδρος του «Συλλόγου Ανδρικής και Πατρικής Αξιοπρέπειας», γράφει: «Αγαπητέ κύριε Παπαδόπουλε,...
Όλες οι Απόψεις • 09/12/2008 • 

«Μαζί» και μετά το διαζύγιο

Νέα ρύθμιση δίνει την επιμέλεια των παιδιών και στους δύο διαζευγμένους γονείς